7 februari 2022

Inspiratie

10 Tips om minder snel boos te worden op je kind

Boos worden op je kind(eren) kent elke vader wel. Met boos worden in zichzelf is niks mis. En hoe je boos ‘doet’ kan het verschil maken in hoe je kind op jou reageert of hoe je naar jezelf als vader kijkt. Onderstaande 10 tips helpen je een eindje op weg om op een constructieve manier om te gaan met boosheid in je vaderschap.

1. Uit de situatie stappen

Stap waar mogelijk uit de situatie wanneer je merkt dat je boos wordt. Kom weer tot rust en ga dan terug naar de situatie. Om tot rust te komen, heeft je lijf letterlijk acht minuten nodig vanaf het moment dat je ervoor kiest om niet met boosheid te reageren. Geef in dit geval aan dat je even weg gaat en zo weer terug komt zodat je kind weet waar het aan toe is.

2. Aandacht naar jezelf brengen

Bij situaties waar je niet zomaar uit kan stappen, zorg ervoor dat je jouw aandacht helemaal naar jezelf brengt. Alle aandacht gaat naar je kind en de situatie waardoor het moeilijk is om jezelf nog te kunnen waarnemen. Wat hier goed bij helpt is om een paar keer naar je buik toe te ademen en je voeten op de grond te voelen. Hiermee herpak je jezelf weer om vanuit meer rust en helderheid te kunnen reageren.

3. Kort en krachtig reageren

Ga niet hele discussies aan met je kind of uitleggen waarom iets niet kan of juist moet. Wanneer de emoties hoog oplopen, gaat er rationeels niks meer in bij hen. Gebruik korte zinnen. Vaak is zoiets als “nee, dat gaan we niet doen.” genoeg. Als je dit kan zeggen op een heldere manier, is de grens duidelijk. Dit klinkt misschien streng, en het is wel duidelijk voor je kind. Wanneer je kind daar heftig op reageert, blijf dan wel met hem of haar in contact en ontvang ze in hun emotie. Vaak moet er ook bij hen wat uit om weer tot rust te komen.

4. Kinderen ontvangen in hun emotie

Kinderen die moeilijk doen of emotioneel zijn, willen gehoord en gezien worden door je. Leer luisteren naar wat je kind op dat moment nodig heeft. Het kan nodig zijn om eerst die grens aan te geven zoals bij de tip hiervoor. Het kan ook nodig zijn dat jij jouw woede parkeert en je inleeft in hun situatie en gedachtegang. Vaak is het hiermee opgelost zonder dat je boos hoeft te reageren.

5. Tijd inplannen

Plan extra tijd in voor situaties die stress opleveren, zoals op tijd ergens zijn of op tijd naar bed gaan. Begin het klaar maken om naar school te gaan vijf minuten eerder. Dan sta jij er meer ontspannen in, en daar reageren kinderen ook op. Hoe meer stress jij hebt, hoe meer zij moeilijk gaan doen, hoe groter de kans is dat jij boos wordt. Een vicieuze cirkel die alleen jij kan doorbreken.

6. De strijd loslaten

Choose your battles. Soms moet je ze maar even laten gaan. Laat die kinderen stuiteren of de boel rekken. Laat je eigen overtuiging los dat het op een bepaalde manier moet gaan, en je zal zien dat ze sneller meewerken. Je hebt vooral jezelf ermee als je kiest voor strijd, en het maakt de sfeer er niet fijner op.

7. Je emmer legen

Zorg ervoor dat jij zoveel als mogelijk ontspannen bent. Wanneer jij al gespannen rondloopt, of met je gedachte deels nog bij je werkt bent bijvoorbeeld, is ieder piepje van je kind een druppel die jouw emmer doet overlopen. Maak ruimte om je emmer te legen door even tegen je partner of een vriend ‘aan te zeuren’, of maak een ommetje van twintig minuten.

8. Je overvolle emmer legen

Zit je emmer al vol en helpt praten of wandelen niet? Leeg dan die emmer die je even flink kwaad te maken in je eentje. Pak pen en papier en schrijf de frustratie van je af. Ga slaan in een kussen of ga schreeuwen in een kussen. Wring een theedoek en schreeuw het van je af. Leeg die emmer en neem daarna acht minuten rust om weer bij te komen.

9. Visie schrijven

Maak voor jezelf een visie op hoe jij wil zijn in situaties die je boos maken. Schrijf op hoe dat eruit ziet. Hoe ben je dan? En schrijf dit op in de tegenwoordige tijd. Zoiets als ‘Ik ben een ouder die rustig en helder reageert op mijn kinderen wanneer ze iets doen wat mij boos kan maken’. Laat daarin woorden als ‘willen’, ‘niet’ en ‘graag’ weg om het ook krachtig te formuleren. Deze visie helpt je eraan herinneren hoe jij wil zijn.

10. Sorry zeggen

Zeg sorry tegen je kind wanneer je toch boos bent geworden. Sorry voor de manier waarop je reageerde. En zeg sorry op een manier dat je hem of haar erkent in dat het niet leuk is wanneer jij boos wordt. Ga jezelf niet lopen verontschuldigen of alsnog verklaren waarom je boos werd. Meen het, zodat wat er kapot gemaakt is ook weer hersteld wordt op deze manier.

Basishouding

De basis aan al deze tips is dat jij jezelf ziet als een vader die helemaal oké is. Het is niet fout dat je boos wordt op je kinderen. Dat is ontzettend menselijk. En je wil graag op een andere manier met boosheid omgaan. Ga aan de slag, en durf te falen. Kinderen leren lopen door vallen en opstaan. Jij gaat leren om op een andere manier op je kind(eren) te reageren wanneer jij boos wordt door op je bek te gaan en het de volgende keer weer te proberen. Zie het als een spiertraining, en ben daarin ook mild naar jezelf toe.

Naast dit alles is het ook goed om te weten dat je kinderen niet bewust bezig zijn met jou boos maken. Neem het niet persoonlijk en zie het als iets waarin zowel je kinderen als jij aan het leren en ontdekken zijn.

Meer doen?

Vind je deze tips interessant en wil je meer doen met boosheid richting je kinderen? Met dit thema ben je welkom om aan de slag te gaan in een coachtraject.

Op de hoogte blijven van Vader Visie? Meld je hier aan voor de maandelijkse nieuwsbrief: